divendres, 1 d’abril del 2016

Docteur écoutez! (17)

Révah-Lévy, Anne & Verneuil, Laurence. Docteur écoutez! Paris. Albin Michel. 2016 (p 147)



Escoltar és l'element més important en la relació metge-pacient.

Avui, la veu dels pacients la recullen les infermeres i els psicòlegs, té un cert ressò en les associacions i en els fòrums de pacients, però encara no ha entrat a les consultes i als hospitals (p 24)

Els metges actuals se'ls veu massa atrafegats....la manca de temps és l'element central de la seva vida quotidiana (p 31)

Els pacients no parlen més de dos minuts fins que els interrompen (p 32)

En anglès hi ha tres conceptes clau:

Cure Care són d'ús corrent. Però hi ha un altre terme interessant
Heal: (en cert sentit vol dir alleugerir, cicatritzar, recuperar-se): el WordReference fa aquesta definició:
  1. to (cause to) become healthy or well again:This medicine should heal that sore on your leg.When will my leg heal?
  2. to repair or take care of; settleOnly time will heal my broken heart.
Escoltar incorpora el "cure" i el "heal" (p 60)

Molt sovint els pacients renuncien a explicar-se quan són davant del seu metge (p 67)

Les famílies es viuen com un entrebanc no com un aliat (p 71)

Els metges es preocupen poc de les emocions (p 83)

La pràctica de la medicina s'estima més els trastorns d'un òrgan i suporta malament les malalties (p 96)

L'escolta activa és el model més utilitzat en les medicines no convencionals... l'escolta activa és una bona aproximació a l'atenció centrada en la persona (p 119)

Com ha de ser la trobada entre el metge i el pacient?

  • fixar plegats, a l'inici de la consulta, els elements importants que s'han d'abordar.
  • atendre els aspectes emocionals del pacient
  • escoltar activament
  • no voler controlar l'entrevista
  • sol·licitar el punt de vista del pacient
  • manifestar l'interès per allò que preocupa el pacient
Estratpegies simples per millorar les entrevistes amb els pacients:
  • ambient tranquil, que preservi la confidencialitat
  • rebre en el lloc pewvist (la consulta)
  • limitar al màxim les interrupcions (telèfon, entrada de col·legues...)
  • tenir la història i les dades del pacient abans de rebre'l
  • seure
  • sempre de cara al pacient
  • mantenir el contacte visual quan el pacient parla
  • fer una sola cosa a la vegada
  • anomenar el pacient pel seu nom
  • al començament de manar al pacient el motiu de la visita, sense interrompre'l.
  • mostrar interès pel pacient
  • encoratjar-lo a parlar
  • verificar que s'ha entès allò que diu el pacient, fent un resum.
  • quan convingui mostrar-li suport i simpatia.
Invite, listen and sumarize. article.

Michael Balint (1955) "The doctor, his patient and the illness"

Narrative medicine (article)




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada