dissabte, 23 de desembre del 2023

Els deu manaments (60)

 Grün, Anselm. Els deu manaments. Barcelona, Editorial Claret. 2007 (p 212)


Els deu Manaments. Camins vers la Ilibertat

El món és cada vegada més divers i més complex... els deu manaments vénen a ser aquests indicadors que donin una direcció a la nostra vida (p 5)

"Conduir l'empresa amb valors". Els valors protegeixen la dignitat de la persona... "Valor" ve del llatí valere, que vol dir "trobar-se sa i bo"... "valer quelcom" (p 5)

Un món sense manaments fa por (p 7)

Pròleg. Jo sóc el Senyor, el teu Déu.

1. No tindràs altre Deu fora de mi! Déu existeix.

...imatges diferents d'una sola realitat trascendent i divina... diàleg amb altres religions (p 24)

L'advertència de no tenir altres déus fora de Déu únic és, per consegüent, un adreçament a la llibertat (p 26) --> No ho entenc ???

2. No et facis imatges de Déu! No deshonris el nom de Déu!

"La imatge és una porta que ens duu a una altra porta" Antoni Tàpies (1923-2012)
Déu és indescriptible (p 34)

Doris Weber relaciona la prohibició de fer imatges amb la prohibició de la clonació... voldríem imatges de persones que no tinguin malalties ni disminucions. Però, amb això reduiríem l'home al nostre ideal de perfecció. I ai d'aquella persona que no correspongués a aquest ideal (p 39) Aquesta idea de la imatge, la clonació i la perfecció recorda Sandel.

3. Observa el repòs del dissabte! Aquest dia és sagrat.

Necessitem descansar perquè les nostre forces interios se'ns regenerin (p 44)
Déu no ens ha imposat els seus manaments per fer prevaler la seva voluntat, sinó per possibilitar a l'home una vida humana digna (p 46)
El dissabte és una encarnació de la creença que tots els homes som iguals... el diumenge protegeix la nostra llibertat (p 49)

4. Honraràs pare i mare! Jo respecto els meus ascendents

Déu volgué cuidar dels pares vells (p 54)
Al fill li ensenyaré els límits d'on no pot passar (p 57)
"Jo respecto els meus antecedents"...Per tal que puguem viure bé durant molt de temps en aquesta terra, hem de mirar enrere (p 62)

5. No mataràs! Jo vull viure

Aquest manament va contra el dret del més fort. Vol tenir cura dels dèbils tot protegint llur dret a la vida (p 64)
La ira pot exloure la persona de la comunitat...i ridiculitzar una persona és una forma subtil d'exercici de poder (p 64)
El que Déu vol és protegir la vida dels dèbils (p 65)
Molt controvertit: ...hem de mantenir la prohibició del suïcidi. No tenim pas la llibertat de posar fi a la nostra vida per nosaltres mateixos (p 68). Jo crec que sí que tenim dret a posar fi a la nostra vida. El problema no és el suïcidi i el suïcida... el problema és la gent que l'envolta. Quin impacte tindrà el meu suïcidi en la gent que estimo? Per a mi aquesta és la pregunta clau.

En un cas de suïcidi, m'he d'abstenir de formular un judici (p 68)

6. No cometis adulteri! Jo sóc fidel

L'adulteri no és per la Biblia un pecat sexual, és una traició a la comnitat (p 75)
Un altre motiu freqüent d'adulteri és que nosaltres hem posat unes expectatives massa altes en el nostre company o companya (p 76)
Contra la dificultat de les coses perfectes cal dir que hi ha mitjanes reeixides (p 77)
La fascinació d'allò nou (p 77)
Però cap persona té dret a posseir-ne una altra (p 80)

7. No robaràs! Ja tinc el suficient

Déu no vol que els rics explotin els pobres com esclaus (p 85)
El setè manament s'adreça als qui tenen poder sobre els altres (p 86)
Al manament de no robar, doncs, allò decisiu és la confiança (p 87)... El robatori destrueix la confiança (p 88).... Robar es refereix també a l'adquisició de riqueses injustes (p 89)

Jo tinc allò suficient (p 89). 
És una versió de la navalla d'Occam o navalla d'Ockham: és vanitat fer amb més allò que es pot fer amb menys. O la versió de l'expressió llatina Nil nimis,  "de res massa".

8. No acusis ningú falsament! Sóc sincer

Sempre s'ha de dir la veritat? Es pot dir tota la veritat? No hi ha mentides pietoses? (p 91)
No escampis falsos testimonis (p 92)
Els rumors tenen un poder destructiu (p 94)
Marius Magirus: "Seria molt ingenu pensar que les paraules no tenen importància..." (p 94)
Cal sempre esbrinar si amb la meva mentida he perjudicat la dignitat d'una persona (p 95)
Es requereix una manera prudent de dir la veritat... dir la veritat sense llevar-li l'esperança (p 96)
El conbtrari de la sinceritat és la hipocresia (p 98)
La veritable llibertat només és possiblwe quan hi ha sinceritat i veracitat (p 98)
"El que es diu de més, ve del maligne" (Mt 5, 33-37)

9. No desitgis la dona d'altres!  El meu amor és pur.

10. No cobegis els béns d'un altre! Jo resto agraït.

Crear un espai proitector en el qual jo pugui viure confiadament amb els altres (p 109)
Avui dia notem que hi ha una enveja social que augmenta (p 113)... baixem de l'espiral de consum i que ens limitem a allò essencial (p 113).
...agraïment per allò que tinc... amb gent desagraïda hom no pot estar-hi bé (p 114)
El desig és la font de tots els sofriments (p 114)
La gratitud m'allibera de la tendència de comparar-me amb els altres... possibilita una bona convivència i ens allibera de la constant confrontació amb els altres (p 115)

Conclusió.

1993 (Chicago) "Parlament de les religions mundials" (p 119). Quatre àmbits bàsics de la vida humana:
  1. L'obligació d'una cultura d'absència de violència i de respecte a tota vida: "respecta la vida".
  2. L'obligació d'una cultura de solidaritat i d'un ordre social just.
  3. L'obligació d'una cultura de tolerància i d'una vida de credibilitat: "parla i actúa d'una manera verídica".
  4. L'obligació d'una cultura d'igualtat de drets i de compayonia entre marit i muller


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada