diumenge, 21 de juny del 2015

Patient Expert (37)

Balez, Éric, avec Hélène Bloch. Patient Expert. Mon témoignage face à la maladie chronique. Paris. Odile Jacob. 2015. (p 121)


Pacient nascut el 1964, amb malaltia de Crohn des dels 14 anys i operat per complicacions de la malaltia intestinal (colectomia i ostomia permanent) i per un càncer de bufeta i pròstata (sense bufeta i amb drenatge renal bilateral permanent) i posteriorment un càncer de vesícula biliar.


Per esdevenir un pacient expert cal una metodologia que permeti la construcció de coneixement i d'una manera de fer que vaig més enllà de l'experiència individual. Aquesta expertesa no s'obté espontàniament: s'adquireix a força de perseverança (p 8)

Sempre he tingut la malaltia, sovint m'he trobat malament, però mai no m'he considerat un malalt (p 13)

He assumit l'opció de patir sense expressar-ho i de contenir-me (p 16)... potser ho hagués hagut d'explicar-ho, compartir-ho i no ho vaig voler fer (p 23)

Cap oncòleg no em va explicar res i els veritables interlocutors van ser les infermeres que s'ocupàven de la quimioteràpia (p 32)...Malgrat el mutisme dels metges, jo vaig endevinar que els meus dies estaven comptats (p 35)

El pacient expert o les associacions de pacients haurien de funcionar com un acompanyament o com algú que és capaç d'escoltar.

Els pacients han de fer front a les incomoditats i al dolor dels procediments periòdics als que els sometem... però, a més, a la manca d'experiència de qui fa aquests procediments i a les negligències dels qui els realitzen (sovint professionals que no estan familiaritzats amb aquesta mena de problemes) (p 46)

El primer pas ha de ser en la direcció d'escoltar els altres....Després d'haver pogut parlar de mi, jo em vaig posar a escoltar els altres (p 49)

Quan el discurs dels metges és insuficient i perquè de vegades és tan difícil de comprendre, només la realitat pot fer tocar de peus a terra (p 51)

2008, inici dels intercanvis d'experiències. Parlar de la malaltia a la terrassa d'un bar, sortir de l'hospital però seguir tenint cura d'un mateix, parlant de tu mateix, i escoltant els altres (p 52)... No cal fer la ronda de presentacions, no s'ha d'abordar obligatòriament cap tema, només ser allà per compartir amb altres com tu (p 52) = MICI kawa.

Plans formatius d'escoltar que són el punt de partida dels programes d'educació terapèutica (p 53)

Programes d'acollida de pacients. Els voluntaris s'ofereixen per acollir un pacient i fer diverses sessions individuals (p 54)

...el paper d'un pacient en el curs de la seva malaltia no és solament el de patir o tenir por (p 55)

La llei HPST (Hôpital, Patient, Santé et Territoire) de 2010, contempla l’educació terapèutica (Article 84).

Les sessions d’educació terapèutica podrien fer pensar que s’usurpa la funció del metge o que el pacient no ha parlat de coses íntimes amb el metge (la desigualtat i la bata blanca el fan inaccessible) (p 59)

Fan un treball conjunt el pacient expert i un professional sanitari a l’hora de rebre el nou pacient per primera vegada, abans de visitar el metge...

Un funció important del “pacient expert” és desxifrar el llenguatge del metge (p 63)

La malaltia no és sempre el centre del problema (p 64)

És important fer un recompte del “temps gratuït” que poden oferir els voluntaris (p 65)

El pacient és “expert en viure amb...” i potser es podria parlar més de “pacient-referent” o de “pacient-partner”... és imprescindible que aquests pacients rebin formació per saber escoltar (p 67)

A les sessions d’educació terapèutica són molt importants els vídeos de testimonis d’altres pacients (p 85)

L’educació terapèutica és un espai obert per compartir noves idees... és important “mutualitzar” i “uniformitzar” els materials d’educació terapèutica  (p 87)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada