dimarts, 9 d’agost del 2022

La societat pal·liativa (38)

 Byung-Chul Han. La societat pal·liativa. Barcelona. Herder. 2021 (p 88)


Algofòbia.

Algofòbia = evitar el dolor... pressió per acotar acords i consensos.

Política pal·liativa = No fer res que pugui ser dolorós. El dolor s'interpreta com una debilitat (p 13)

Benester permanent = la societat vol lliurar-se de tota negativitat.

Creativitat = no es pot entendre sense acceptar que la rupura i el canvi poden ser dolorosos.... L'art ha de poder resultar xocant, molestar, pertorbar i, ins i tot ha de poder fer mal (p 17)

L'obligació de ser feliç

La societat hedonista creu que el dolor no té cap mena de sentit ni utilitat (p 22)

Negativitat Positivitat
Obligació Motivació
Prohibició Auto-optimització
Càstig         Auto-realització

Hi ha un dolor del qual n¡es responsable la societat. La resposta és:
  • El que s'ha de millorar no són les situacions socials, sinó els estats anímics (p 24)
El ferment de la revolució és el dolor sentit en comú (p 26)

Supervivència

El valor suprem és la perllongació de la vida a qualsevol preu (p 29)
A causa de la pandèmia s'assumeixen sense fer preguntes, fins i tot la restricció radical de drets fonamentals (p 30)
La vida ja no és narrable, sinó mesurable i numeranle (p 31)

Sense sentit del dolor

Vivinm en una era postnarrativa, El que defneix la nostra vida no és la narració sinó el recompte (p 40)
En el cas del dolor podríem dir que s'ha canviat la narrativa del dolor pel recompte (i el resultat del recompte ha de ser zero)

L'astúcia del dolor

El dolor és una d'aquelles coses que no desapareixen (p 43)

Precisament en l'antropocè l'home és més vulnerable que mai (p 44)

Paradoxa: Volem evitar el dolor però augmenten les auto-lesions (Han diu que és el resultat d'una societat narcisista que s'auo-lesiona per alliberar l'ego)

Viviem en una societat afligida per la soledat i l'aïllament creixent (p 47). El dolor potser és un bon motiu per ser tocat i interpel·lat. 

Dolor com a veritat

El dolor és vincle, diferència (el món sense dolor és un infern de l'igual) i realitat (la digitalització és una anestèsia.

Sense una cultura del dolor sorgeix la barbàries: es busquen sensacions extremes (p 52)

Poètica del dolor

La vida es debilita reduint-la a una agradable supervivència (p 55)

L'esfera de l'gual és una zona pal·liativa del benestar (p 57)

Han suggereix que la desaparició del dolor ha escapat molts estímuls creatius,

Dialèctica del dolor

Sense el dolor no és possib le aquell coneixement que trenca radicalment amb el que hi havia fins ara (p 60)

Les informacions no aporten mai l'experiència ni el coneixement (p 60)

Només la vivència, la vida capaç de sentir dolor, és capaç de pensar (p 61)

La intel·ligència artificial és incapaç de tenir experiències (p 61)

El dolor posa en marxa processos reflexius (p 62). Sense dolor no hi ha revolució (p 63)

Ontologia del dolor

La mort i el dolor no caben el l'ordre digital (p 71)

Digital vol dir immediatesa i erosiona la paciència i l'espera.

Ètica del dolor

La societat de consum ho fa tot fungible (p 76)

La progressiva pèrdua de l'empatia apunta al profund esdeveniment que l'altre desapareixi (p 77). El patiment dels altres ens resulta llunyà. Distància social = pèrdua d'empatia.

L'últim home.

El règim de vigilància digital mina la idea de llibertat (p 84)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada