dimecres, 2 d’agost del 2023

Tres savis jueus de la Barcelona medieval (33)

 Forcano, Manuel. Tres savis jueus de la Barcelona medieval. Barcelona. Rafael Dalmau Editor, 2021 (p 92)




Abraham Bar Hiyya  "Sabassorda" (1070-1136). Transmisor del llegat cultural i científic del món àrab vers els savis i erudits jueus i cristians. Pont entre dos móns.

Distinció entre Astrologia i Astronomia.

El zero i el sistema de numeració hindi havien arribat a Occident gràcies al matemàtic persa Muhàmmad ibn Mussa al-Khwaeazmí (s. VIII-IX). A finals del segle X, Gerbert d'Orlhac (938-103) va introduir el zero d'una manera real.

d'Orlhac va ser abat de Sant Miquel de Cuixà i després papa, amb el nom de Silvestre II. d'Orlach va estar-se un temps a Vic.

Abraham Bar Hiyya desconeixia el significat del zero. 

Abraham Bar Hiyya va influir en Giovanni Pico della Mirandola (1463-1494) i en Johann Reuchlin (1455-1494)

Salomó Ben Adret (1235-1310). Contemporani de Raimon Llull (1232-1316) i Arnau de Vilanova (1238-1311). Ben Adret va exercirn una defensa aferrissada de les posicions ortodoxes de la religió jueva.

Hasday Cresques (1340-1410).,, creia que una de les solucions a la qüestió jueva passava pel retorn dels exiliats jueus a la Terra d'Israel. Va viure la destrucció dels calls del 1391.

Va escriure el Llibre de la refutació dels dogmes crisitians

Cresques és el responsable d'una obertura de portes per a una reformalució tan de la filosofia com de la física modernes... critica postulats aristotèlics (a l'obra Or Adonai)..el buit era possible... L'Església medieval considerava la idea del buit una aberració contra natura i fins i tot una heretgia.

Cresques va influenciar Giovanni Pico della Mirandola (1463-1494), en l'antiaristetolisme filosòfic europeu, i Baruch Spinoza (1632-1677), especialment en allò que fa referència a l'essència de la divinitat i en el determinisme.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada