dijous, 25 de juny del 2015

“Fer de metge és un compromís diari amb la dignitat humana”

El dia 11 de juny de 2015 es va celebrar l’entrega de premis de I Foro AlbertJovell. L’acte d’entrega de premis va iniciar-se amb una taula rodona en la que ens van demanar a cinc persones que havíem tingut contacte amb l’Albert que comentéssim alguna de les seves frases. Des de la perspectiva dels professionals de la Medicina, a mi em va correspondre comentar la frase del títol d’aquesta entrada: Fer de metge és un compromís diari amb la dignitat humana. Aquesta ratlles resumeixen la meva intervenció en aquest acte.

Comte-Sponville, al seu Diccionario filosófico (p. 166), diu que la dignitat és el valor que no té preu, ni tan sols té valor quantificable: és un objecte que no és de desig, o de comerç, sinó de respecte.

Per respondre a la demanda dels organitzadors voldria compartir les idees que em suggereix aquest concepte de “compromís amb la dignitat humana”. Gosaria concretar la meva intervenció en quatre grans idees (però ben segur que n’hi ha moltes més) que es poden relacionar amb el respecte i el compromís amb la dignitat humana: compassió, respecte als més vulnerables, actitud dels professionals i confiança.

Respecte i compassió.

El respecte mutu porta a la idea de compassió. No em refereixo a la idea de compassió com a caritat, pena, lamentació o a l’actitud paternalista de plànyer el qui pateix (i que per això es considera inferior). Em refereixo a la idea de compassió en el sentit més empàtic de “patir amb”. Aquesta idea de “patir amb” la reflecteix molt bé un poema de la Maria Mercè Marçal, Covava l’ou de la mort blanca:

Covava l'ou de la mort blanca
Maria Mercè Marçal

Covava l'ou de la mort blanca
sota l'aixella, arran de pit
i cegament alletava
l'ombra de l'ala de la nit.
No ploris per mi mare a punta d'alba.
No ploris per mi mare, plora amb mi

Richard Sennett, al seu llibre Respect (p. 140) suggereix que és impossible cuidar sense compassió.

 Atenció als més vulnerables.

L’interès pels més vulnerables va estretament lligada a la idea de justícia i a l’existència de desigualtats. L’Albert Jovell era plenament conscient que des de la perspectiva mèdica no es podien combatre (eliminar) les desigualtats, però també deixava ben clar que s’havien de mitigar (i des de la perspectiva de la dignitat humana res no justificava dedicar els màxims esforços per mitigar les desigualtats).

Al seu llibre Te puede pasar a ti (p 46-48) l’Albert proposava aquesta taxonomia de desigualtats  :
  • Desigualtats relacionades amb la geografia.
  •  Desigualtats relacionades amb la pròpia vulnerabilitat que genera la malaltia (malalties poc freqüents, per exemple), i, en qualsevol cas, cal tractar tots els pacients segons les seves necessitats i sense emetre judicis de valor o culpabilitzar les víctimes sobre la forma o els factors que han causat la malaltia.
  • Desigualtats relacionades amb l’ epidemiologia (malalties poc freqüents o, altrament dites, minoritàries)
  •  Desigualtats relacionades amb l’edat: no s’ha deconfodre el “raccionament” de recursos amb evitar l’acarnissament terapèutic.
  • Desigualtats relacionades amb la pobresa.
  • Desigualtats relacionades amb l’asimetria de coneixements.

En les societats justes i més igualitàries la salut de TOTA la població és millor. John Rawls assenya que “les necessitats iguals s’atenen de forma igualitària, i les desiguals de forma desigual” (El principio de la Justicia 1971). Aquesta posició no entra en contradicció amb les bondats de la medicina personalitzada. “Me Medicine” (personalització) i “We Medicine” (població) no són contradictòries no mútuament excloents.

Un dels àmbits en els quals insistia més l’Albert era en mitigar les desigualtat relacionades amb l’asimetria de coneixements. Promoure el pacient actiu a través de compartir el coneixement era una manera de millorar els resultats en salut.

L'actitud de los profesionales.

La idea de respeste i la idea de justícia són elements clau en la manera d’exercir la professió. Però no és segur que a les Facultats i en els períodes formatius postgraduats aquests conceptes es considerin prioritaris. No hi ha mapes ni rutes clares i costa molt d’acceptar que, com a professionals, no hem après a conviure amb la incertesa [A. Jovell. El metge social. Cánovas i Samalús. Editorial Proteus. 2012 (p 35)].

Cal deixar ben clar que aquesta professió, la de metge (però totes les professions sanitàries també) és una professió que suposa sacrificis, dedicació, compromís, en el qual la passió és fonamental. I que el benefici econòmic no és el retorn més important de l’exercici de la Medicina.

En moltes ocasions l’Albert insistia en la responsabilitat que tenim de retornar a la societat allò que hem rebut de la societat. La manera de fer això també és molt important: “Jo m’esforço per ser amable i agraït”.

Tot això és clau en la relació entre el metge i el pacient, però el respecte mutu també s’ha de donar entre col·legues (la qual cosa no té res a veure amb el corporativisme o l’encobriment).

Confiança.

Sense la confiança és molt difícil entendre les relacions entre les persones. L’Albert parlava del concepte de  “confiabilitat”.. la capacitat de satisfer les nostres expectatives per part de la institució o de  la persona en la que es confia[1]. Des del punt de vista professional la “confiabilitat” requereix a la vegada competència i honestedat.

La confiança ha de ser simètrica, recíproca i sincera. Per aconseguir aquesta relació de confiança cal canviar en profunditat el marc de relació entre els metges i els pacients. El model paternalista es basa més en la submissió (i la falsa admiració) que en la confiança. L’Albert lliga aquest marc de confiança amb el model deliberatiu de relació que pretén ser respectuós amb els valors del pacient i mitigar les asimetries de coneixement. Aquest model deliberatiu lligar amb aspectes essencials de la democràcia. L’Albert parlava sovint de “la veu dels pacients en democràcia” perquè ens feia veure que sense deliberació no era possible el respecte. I aquesta és l’essència de la democràcia, la idea de no arbitrarietat, la idea de respecte a les idees d’altre (especialment si són diferents de les teves) i la idea de deliberació informada com a base de la presa de decisions. La idea de democràcia, des de la perspectiva de model deliberatiu, s’allunya molt de la simplificació basada en “majories”.

L’Albert va escriure un llibre magnífic sobre la confiança i el subtítol era “En la seva absència, no som ningú”.




[1] Jovell A. La confianza. En su ausencia no somos nadie. Barcelona. Plataforma Editorial. 2007.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada