
En els darrers cinquanta anys el mercat de Vic ha canviat molt. Potser el fet més remarcable és que els bestiar viu quasi ha desaparegut. Recordo perfectament les vaques a la plaça de la presó i els porcs a la plaça del Màrtirs. Ara només queden parades amb pollastres i anècs a la cantonada de la plaça, prop del carrer de la Mare de Deu de les Neus, Jaume Font, a "Osona: la terra i la gent" (Vic. Eumo Editorial. 2004) explica bé la funció del mercar. Els mercats mediterranis tenen uns trets molt característics:
- Espai i temps definit i conegut (i limitat): els mercat comencen i acaben en un espai i en un temps i es repeteixen.
- Concentració d'ofertes.
- Diversitat de productes (que varien segons les estacions)
- Confiança sense familiaritat
- Barreres "permeables"
- Transparència "imperfecta" (transparència sense exhibicionisme): tothom es coneix per la qual cosa et poden entabanar només fins a cert punt.
- Competència oberta
- Punt de trobada i relació social
- Divulgació (i contextualització) de notícies... fins i tot ara, malgrat la connectivitat.
- El mercat mostra codis de conducta
- El mecat és interclassista i transversal
- Espai públic que promou la cohesió social.
En el primer post d'aquest bloc em referia a l'espai públic. Richard Sennett, al llibre L'espai públic. Un sistema obert, un procés inacabat. (Barcelona. Arcadia Editorial. 2014) parla de la diferència entre el llindar i la frontera. El mercat és l'espai públic que fa més evident el llindar. Al mercat hi ha porositat, intercanvi, heterogeneïtat i barreja.
El supermercat o la compra per internet no tenen aquestes característiques (com a mínim en aquests moments) i coincideixen més amb la idea de frontera.
El món sanitari sembla més un arxipèlag que una trama urbana. I les interaccions s'acosten més a les d'un supermercat (sobresaturació d'ofertes, fugacitat en la compra i escassa relació personal) que no a la del mercat. El supermercat crea fronteres: jo només compro a tal lloc. Aquesta manera de relacionar-se que tenen els professionals sanitaris crea fronteres entre els àmbits assistencials i les persones. Reinventar el concepte de "mercat sanitari" ens pot acostar a la idea d'ecosistema sanitari, molt més ampli, obert i interactiu que el simple "món sanitari".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada