Ferrieri, Luca. Il lettore a(r)mato. Vademecum di autodifiesa. Roma. Millelire Stampa Alternativa. 1993. (p 61)
Lettore...come "coautore del testo" (p 3)
Cal separar la promoció del llibre (les editorials volen vendre) de la promoció de la lectura.
Il primo interesse dell'autore è essere letto (p 12)
Un saggio sensa bibliografia è, in molt sensi, una contraddizione in termini... La parte piè importante di un libro, diceva Weber, è nelle note (p 16)
..."nemesi industriale" (Illich)... construiré sempre più... ignoranza del principio ecologico di limite (p 19)
L'embús en el camp cultural-editorial produeix aquests efectes:
- Disminució de l'esperit crític (costa d'identificar els llibres que han d'anar a la paperera, tot i que estan ben embolicats).
- La "remor de fons" impedeix identificar bé els missatges
- El bombardeig informatiu genera ànsi d'informació... Dal "diritto all'informazione" si è passati all'"informazione obligatoria" (p 20)
- La producció de llibres esdevé una "metàstasi cultural"
- Es substitueix el valor d'ús del llibre pel valor de canvi: es generen "paratext" (resums, crítiques...)
- El volum circulant no es pot assimilar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada