dimecres, 29 de desembre del 2021

#Fake You. Fake news i desinformació (48)

 Levi, Simona. #Fake You. Fake news i desinformació. Barcelona. Raig Verd Editorial. 2019 (p. 216)



El fenòmen de les fake s'està utilizant  com a excusa per retallar llibertats i drets fonamentals (p 12)

Els grans productirs i viralitzadors de fake news i de desinformació no han estat els ciutadans comuns sino els governs (p 13)

No podem acceptar que la solució a les fake news sigui establir un nou "guardià":

  1. Cal crear un marc normatiu que desmantelli el negoci de la desinformació.
  2. L'objectiu fonamental és la transparència ("la traçabilitat de les fonts")...i que es pugin verificar (p 17).
Perquè es pugui parlar  de "desinformació" ha d'existir la intencionalitat (p 27)

"Cherry picking" = recollida selectiva de dades que sostenten les tesis que volem defensar (p 36)... s'ha tendit a difondre amb més rapidesa les notícies falses que les veritables (p 37)

Desinformació 
  • Fake news
  • Informació inexacta o enganyosa
Propaganda = imposició de la "veritat"... La propaganda existeix des que existreix l'Estat (p 43)

Comprar un milió de seguidors a Twitter costa 3.500€ (p 89)

El relat s'elabora d'acord amb els interessos de les èlits econòmiques (p 94)

Efectes d'internet:
  1. Desintermediació: democratització de l'accés i de la generació d'informació.
  2. Creació d'altres formes de biaix informatiu
  3. Els biaixos es poden generar de forma predictiva
  4. Hi ha eines que discriminen informació sense consultar-nos
  5. S'utilitzen tècniques d'addicció per afavorir els clients (Jaron Lanier)
  6. L'objectiu és incrementar el temps de permanència.
Espanya és el que té els mitjans de comunicació menys fiables (p 101)

La informació "parcial" i "patrocinada" (p 103)

"Biaix selectiu" i "biaix de confirmació" (p 108)

"Fact-checking" = verificació de la informació (p 119)
  1. Bloquejar la font de les notícies falses.
  2. Les pesones amb opinions similars semblen compartir les mateixes notícies falses (p 121)
Els mecanismes han d'orar "abans que la informació circuli" (p 168)

Protocols de verificació
  1. Diferenciar què és informació i que no ho és (si el contingut es mostra obertament com a publicitat, no es requereix cap veirficació)... la distinció entre informació, opinió, contingut periodístic patrocinat i contingut publicitari ha de ser clara (p 170)
  2. Qui financia la informació
  3. S'ha de penalitzar l'astroturfing (quan els emissors de la informació pretenen no estar relacionats amb els creadors)
Transparència entesa sobretot com  a traçabilitat (p 184)

                                       




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada