Levi, Simona. #Fake You. Fake news i desinformació. Barcelona. Raig Verd Editorial. 2019 (p. 216)
El fenòmen de les fake s'està utilizant com a excusa per retallar llibertats i drets fonamentals (p 12)
Els grans productirs i viralitzadors de fake news i de desinformació no han estat els ciutadans comuns sino els governs (p 13)
No podem acceptar que la solució a les fake news sigui establir un nou "guardià":
- Cal crear un marc normatiu que desmantelli el negoci de la desinformació.
- L'objectiu fonamental és la transparència ("la traçabilitat de les fonts")...i que es pugin verificar (p 17).
- Fake news
- Informació inexacta o enganyosa
- Desintermediació: democratització de l'accés i de la generació d'informació.
- Creació d'altres formes de biaix informatiu
- Els biaixos es poden generar de forma predictiva
- Hi ha eines que discriminen informació sense consultar-nos
- S'utilitzen tècniques d'addicció per afavorir els clients (Jaron Lanier)
- L'objectiu és incrementar el temps de permanència.
- Bloquejar la font de les notícies falses.
- Les pesones amb opinions similars semblen compartir les mateixes notícies falses (p 121)
- Diferenciar què és informació i que no ho és (si el contingut es mostra obertament com a publicitat, no es requereix cap veirficació)... la distinció entre informació, opinió, contingut periodístic patrocinat i contingut publicitari ha de ser clara (p 170)
- Qui financia la informació
- S'ha de penalitzar l'astroturfing (quan els emissors de la informació pretenen no estar relacionats amb els creadors)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada