diumenge, 18 de gener del 2015

Filosofía para médicos (3)

Bunge, Mario. Filosofía para médicos. Barcelona. Editorial Gedisa. 2012 (p. 197)


Mario Bunge va néixer a Buenos Aires el 1919. Va estudiar filosofía i des del 1966 treballa a la Universitat McGill, de Mont-real, com a responsable de la càtedra Frothingham de lògica i metafísica.

Aquest video és un bon resum del llibre (dura més d'una hora, però és molt interessant).



Les medicines tradicionals (Hipòcrates, ayurvedes o xinesos) tenen el gran mèrit d’haver definit les malalties com a processos naturals sense relació amb els deus. Cap no aporta tractaments eficaços (semblen més placebos que tractaments) però la majoria, especialment la medicina hipocràtica, fan recomanacions útils sobre els estils de vida.
El retorn a medicines tradicionals o complementàries a causa dels abusos o de les deficiències de la medicina “oficial” és tan irracional com renunciar a la democràcia perquè és limitada i corruptible (p. 26)
La medicina actual és sistèmica i, per tant, també és analítica, mentre que la medicina tradicional és holística. Però, per descomptat, en voler tractar la totalitat, a l’hoslistica se li escapen les característiques de les parts. Això explica el fracàs de les terapèutiques holístiques.. (p. 32). Per entendre un sistema cal tenir en compte: composició, entorn, estructura i mecanismes.
El constructivisme social nega d’alguna manera que la malaltia sigui un procés objectiu. George Canguilhem(1904-1955) diu que les malalties són desviacions de normes o regles de conducta... la malaltia no seria un trastorn biològic sinó una construcció social (p. 64). Les malalties són processos naturals, però el seu reconeixement com a problemes mèdics depèn del coneixement i dels judicis de valor (p. 65). L’obesitat infantil durant molt de temps era signe de bona salut...
És molt útil la diferència que fa entre probabilitat i freqüència. . Les freqüències (les mitjanes i les variacions) són propietats col·lectives. Les probabilitats són propietats individuals i es relacionen amb l’atzar (la probabilitat que un individu a l’atzar tingui un problema determinat). Només es pot parlar de probabilitat quan hi ha atzar (p. 98).
En definitiva, Bunge parla de la medicina com a relació de múltiples sistemes emergents, com en capes, que es relacionen entre ells. El reduccionisme pot ajudar a explicar aquestes relacions entre nivells, però no té visió de sistema. Des d’aquesta perspectiva sistèmica es pot entendre que Roma tenia una medicina molt primitiva però una salut pública molt avançada: clavegueres (cloaca màxima), aigua corrent, latrines a tots els campaments militars (a la I Guerra Mundial van morir més soldats de diarrea que de ferides)...tot això va ser obra de funcionaris, militars, enginyers o artesans. Tot i que es va invocar la deessa Salus, els metges no van ser consultats (p. 168). Un sistema (salut pública) estava més desenvolupat que un altre (metges).

Dues perles finals:
La longevitat en si mateixa no es desitjable, allò que convé és la prolongació de la vida disfrutable i, si és possible, també útil (p. 174)
La Medicina es troba en una era prenewtoniana (p. 194). La medicina ja va tenir el seu Galileu: Claude Bernard (1813-1878). Quan apareixerà el Newton de la Medicina? (p. 197)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada